אנשים במהותם נבדלים ,באופן טבעי, במידת המוכנות שלהם לשינוי. לכן, בשלב הזה נבדוק יחד את מידת המוכנות שלך לשינוי.

כל אחת מאתנו רוצה בשלבים או בתחומים שונים בחייה לבצע שינוי. יחד עם זאת, אנחנו מוצאות את עצמנו פעמים רבות בפער גדול בין הרצון לבצע שינוי לבין יישום השינוי בפועל. אנחנו מהרהרות בשינוי ושם זה נשאר. אנחנו מתחילות לשנות הרגל מסויים ומתקשות להתמיד. אנחנו מתחילות לממש רעיון שאנחנו חולמות עליו מזה זמן רב ובשלב מסויים נבהלות ממה שזה דורש מאתנו ונסוגות אל הישן והמוכר.  בסופו של דבר אנחנו נשארות במצב של חוסר שינוי.

כמי שעובדת במשך עשור עם אנשים הנמצאים בתהליכי שינוי מצאתי שיש קשר הדוק בין מידת המוכנות לשינוי של האדם לבין מידת המחוייבות שלו לבנות תכנית פעולה המקדמת את השינוי. הקשר הזה נתמך על ידי מחקרים רבים העוסקים בשינוי. אני משתמשת  במודל מקצועי ומאד אפקטיבי המורכב מחמישה שלבים הבודקים את מידת המוכנות שלך לשינוי.

במודל איתו אני עובדת, כולל כל שלב תקופה של זמן וסדרה של משימות שכדאי למלא לפני שמתקדמים לשלב הבא. לא מדובר בתהליך לינארי, שהוא חד–כיווני כלפי מעלה, אלא תהליך שיכולה להיות בו נסיגה לשלבים קודמים או תנועה קדימה ואחורה בהתאם לצורך. התנועה הזו היא חלק חשוב בההתנסות וברכישת הניסיון שלך. יחד עם זאת, זהו תהליך המכוון לקראת שינוי משמעותי, רצוי ויציב בחייך.

השלבים במודל הם:

השלב הראשון שנקרא שלב 'הפרה התבוננות' את לא מבקשת לשנות התנהגות. יתכן ואת מתנגדת לשינוי או שאינך מודעת לצורך או לאפשרות לעשות שינוי.

השלב השני שנקרא 'שלב ההתבוננות', את מודעת לבעיה, אך עדיין לא מחוייבת לשינוי או שאת אמביוולנטית לנקיטת הפעולה לשינוי.

השלב השלישי שנקרא 'שלב ההכנה', את מתכוות לעשות שינוי ואולי אף מחליטה לבצע פעולה בעתיד הקרוב בהתייחס לבעיה.

השלב הרביעי שנקרא 'שלב הפעולה', את מנסה לשנות את ההתנהגות ויתכן שתהיי זקוקה לעזרה בדרך להשגת השינוי הרצוי לך.

השלב החמישי שנקרא 'שלב ההשימור', את נמצאת במצב בו את כבר עסוקה בשימור ובאחזקת השינוי, במניעה או בצמצום התדרדרות או הישנות.

המודל הזה מתאים לכל גיל, והוא אפקטיבי גם כאשר את נמצאת בתקופה בה מידת ההערכה העצמית שלך נמוכה, וגם כאשר מסביבך מחסור בתמיכה חברתית התומכת בשינוי.

כדי שתהליך של שינוי יהיה אפקטיבי אני אתאים במפגש את ההתערבות המקצועית לשלב השינוי בו את נמצאת.  במפגש הזה נברר ביחד באיזה שלב את נמצאת, מה מוקדי האמביוולנציה העיקריים שלך, ואילו פעולות מתאימות לך כדי ללמד אותך איך לפתח את מידת המוכנות שלך לשינוי שאת רוצה.  זהו שלב מקדים, שהוא חשוב וחיוני, לפני השלב הבא שבו את בונה תכנית פעולה ויוצאת לדרך.

תרגיל:

נסי למקם את עצמך באחד השלבים המתוארים פה. בהנחה שאת מזהה צורך בשינוי, למה את זקוקה כדי לעבור לשלב הבא של המוכנות לשינוי?